Ms A's simple pleasures

Thursday, December 17, 2009

A Love Before Time


"A Love Before Time"

If the sky opened up for me,
And the mountain disappeared,
If the seas ran dry, turned to dust
And the sun refused to rise
I would still find my way,
By the light I see in your eyes
The world I know fades away
But you stay

As the earth reclaims it due
And the cycle starts anew
We'll stay, always
In the love that we have
Shared before time

If the years take away
Every memory that I have
I would still know the way
That would lead me back to your side
The north star may die
But the light that I see in your eyes
Will burn there always

Lit by the love we have
Shared before time

When the forest turns to jade
And the stories that we've made
Dissolve away
One shining light will still remain

When we shed our earthly skin
And when our real life begins
There'll be no shame
Just the love that we have made before time


月光愛人
作詞:易家揚 作曲:譚盾/Jorge Calandrelli  演唱:李玟

我醒來睡在月光裏下弦月讓我想你
不想醒過來誰明白怕眼睛開你不在
愛人心沉入海
帶我去把它找回來
請愛我一萬年用心愛
(愛是月光的禮物)(我等待天使的情書)
(說你愛我)
我願為了愛沉睡別醒來
永恒哪兒在不在
怪我的心放不開
北極星帶我走別躲藏把愛找出來
我愛你每一夜我等待(等你)
我的心為了愛睡在月之海
孤單的我想念誰誰明白
(我在月光下流淚)(我也在月光下沉睡)
(沒有後悔)
等待真心人把我吻醒
(我在睡夢中一天)(也是在回憶中一年)
(說你愛我)
我願為了愛沉睡到永遠


不知你們還記得這首歌曲嗎?這影片一開場便是主題音樂《臥虎藏龍》,馬友友用大提琴演奏的憂傷而深沉的旋律自此就貫穿了整部影片。整部音樂就和影片一樣呈現出一種“很深的寂靜”。


  一部古裝武俠片,李安表現出的是無盡的寂寞和悵然,而譚盾的音樂也是如此。馬友友的演奏讓人欽佩,大提琴如泣如訴,尢其在音樂即將結束的尾音,漸隱的大提琴聲反而更強烈地拉扯住了聽者的心。

    《臥虎藏龍》的電影配樂讓我感到中國人對感情含蓄和內斂,再細心傾聽會感到樂中帶有一種人生的困惑和無奈,全曲的旋律舒緩而優美。

這首歌對Ms A有特別的意義,特別愛聽的卻是英文版本。







《臥虎藏龍》電影音樂獲獎全記錄


美國洛杉磯影評人大獎 (2001年)


台灣金馬獎 (2001年)


比利時佛蘭德原創音樂獎(2001年)


第53屆《英國電影學院頒獎禮》“安東尼亞斯基夫音樂獎”(2001年)


第73屆美國奧斯卡“最佳原創音樂”獎(2001年)


第44屆美國格萊美音樂獎“最佳影視原創音樂唱片獎”


  


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...